Viceprimarul liberal al Capitalei, Stelian Bujduveanu, anunță pe Facebook că mâine are loc o primă dezbatere publică privind adoptarea unui Regulament pentru utilizarea trotinetelor electrice în București.
Printre prevederile Regulamentului, care poate fi găsit pe pagina de internet a Primăriei Capitalei, se numără:
- Pentru a conduce o bicicleta sau o trotineta electrica pe drumurile publice, conducatorul acesteia trebuie sa aiba varsta de cel puțin 14 ani;
- Daca un drum este prevazut cu o pista pentru biciclete, trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respective in lipsa acestei piste, circulatia trotinetelor electrice este permisa numai pe sectoarele de drum unde viteza maxima admisa pentru circulatia vehiculelor este de 50 km/h;
- Trotinetele electrice au obligatia de a circula avand un sistem de franare functional si eficient;
- Parcarea trotineteior electrice se face pe trotuar, in zone special amenajate;
- Utilizatorii pot parca trotinetele electrice in zonele stabilite de catre operator (acolo unde este posibil), cat mai departe de carosabil si in locurile unde nu incurca circulatia pietonala;
- Casca de protectie este obligatorie pentru conducatorii de trotinete electrice a caror varsta este sub 16 ani, atunci cand se deplaseaza pe partea carosabila;
- Trotinetele electrice care circula pe drumurile publice trebuie sa fic echipate cu mijloace de iluminare (lumina alba sau galbena – in fata si lumina rosie – in spate) vizibile, dispozitive reflectorizant-fluorescente, sistem de franare eficace si sistem de avertizare sonora. Este interzisa circulatia acestora pe timp de noapte fara aceste mijloace si dispozitive in stare de functionare;
- Se interzice circulatia pe drumurile publice a mai mult de o persoana pe un singur vehicul/dispozitiv electric. Se interzice transportul pasagerilor pe trotinete electrice;
- In timpul circulatiei pe drumurile publice, utilizatorii de trotinete electrice sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate;
Un astfel de regulament este mai mult decât necesar, credem noi, în condițiile în care incidentele în care sunt implicate aceste mijloace de transport din ce în ce mai populare s-au înmulțit. Din păcate, însă, fără o insfrastructură bine definită, orice discuție pe tema unor reguli va fi, cel mai probabil, sterilă sau foarte greu de implementat. De altfel, unul dintre comentariile la postarea viceprimarului pune punctul pe ”i”:
”Utilizez constant si trotineta si bicicleta. Orice regulament este degeaba cat timp nu ai aproape deloc piste sau trotuare late cu piste. Fiecare va merge tot pe unde apuca.”
În acelați timp, însă, trebuie pornit de undeva, iar un regulament trebuie să existe tocmai pentru că vorbim despre riscuri de accidentare sau chiar de deces. Potrivit unor date ale Poliției Române, sintetizate de către Uniunea Națională a Societăților de Asigurare (UNSAR), în ultimii 4 ani în România s-au produs 198 de accidente grave în care au fost implicate trotinete electrice. În urma acestora, 13 persoane și-au pierdut viața, peste 200 de persoane au fost rănite grav și 12 rănite ușor. De reținut că majoritatea acestor accidente s-au produs din vina conducătorilor de trotinete!
La fel de important este că noul Regulament se va aplica și operatorilor de flote de trotinete electrice, nu doar utilizatorilor.
Toți cei interesați de dezbatere de mâine (5 octombrie) trebuie să știe că aceasta va avea loc la ora 14.00, la sediul ARCUB din strada Lipscani nr. 84-90.