Ce pot invata copiii la gradinita? Cum sa evite alcoolul, fumatul si alte substante nocive!

fumatul

O propunere a eurodeputatului Siegfried Muresan vrea sa introduca doua noi materii de studiu: Economia in licee, pentru toate profilele si Educatia sanatoasa in scoli si gradinite, informeaza libertatea.ro.

Nimic rau pana aici, am putea spune… Doar ca propunerea, daca ar fi aprobata, ar impune ca Economia sa devina materie obligatorie la Bacalaureat, in toate liceele, iar in orele de Educatie sanatoasa micutii din gradinite ar invata, in afara de regulile de igiena, si cum sa evite alcoolul, fumatul sau consumul se substante nocive! Serios? La gradinita?

Este adevarat ca ultimele studii arata ca varsta la care tinerii incep sa fumeze, sa consume alcool sau sa se drogheze a scazut, dar nici la nivelul gradinitei nu a ajuns (cel putin din informatiile pe care le-am gasit noi)!

In plus, prescolarii se afla in acea etapa in care daca li se spune sa nu faca un lucru il vor face exact pe acela. De ce? Pentru ca sunt curiosi, nu inteleg inca diferenta dintre bine si rau, vor sa descopere lumea, sa experimenteze, iar ce este interzis e si tentant! In mod normal un copil de 4 ani nu prea stie ce sunt acelea tigari, alcool sau droguri decat daca vede in familie. Se presupune ca la aceasta varsta este supravegheat permanent de cel putin un adult, nu se deplaseaza singur, nu sta singur in parc.

Da, este mai bine sa prevenim decat sa tratam, dar la gradinita astfel de explicatii sunt totusi nepotrivite si nu fac decat sa starneasca interesul micutilor. Ei se vor intreba: Ce sunt acelea tigari? Ce sunt acelea droguri? De ce sa nu fumam? A, si ca sa nu uit, ei se afla chiar la varsta intrebarii “de ce?”. Parintii stiu despre ce vorbesc! Incercam sa le oferim Educatie sanatoasa intr-o ora pe saptamana. Vor afla ca exista pe lume alcool, tutun, droguri etc. Vor afla ca nu este bine sa le consume si li se vor da motive in acest sens. Ce credeti ca vor retine: prima sau a doua parte? Vor retine ce este nou. Apoi vor merge acasa si vor intreba parintii: ce inseamna, de ce nu am voie, de ce nu imi arati, de ce nu ma lasi sa gust/incerc ca sa vad ca nu e bun etc.?

Si stim prea bine ca la capitolul rabdare nu stau bine nici parintii, nici dascalii nostri…

Asta nu inseamna ca o astfel de ora nu ar trebui sa existe sub nicio forma! Ba da, insa temele de discutie ar trebui sa fie bine structurate pe varste, tinandu-se cont de capacitatea de intelegere a copiilor si dezvoltarea lor emotionala. Unele informatii ar putea avea un impact prea puternic si ar cauza efectul contrar, daca nu ar fi expuse corect. Atat.

Cat despre regulile de igiena, alimentatie sanatoasa si altele, ele sunt foarte utile, numai ca ar trebui inceputa educatia cu adultii!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

20 − 1 =