Planșeul Unirii, aflat într-o stare avansată de degradare și încadrat în categoria tehnică IV – nesatisfăcător, va fi reconstruit din temelii într-un proiect care se întinde pe trei ani. Autorizația de construire pentru aceste lucrări extrem de necesare a fost obținută de Primăria Sectorului 4 în ultima zi a mandatului de primar general al lui Nicușor Dan, actualul președinte al României.
Planșeul Unirii reprezintă în acest moment un adevărat pericol atât pentru pietoni, cât și pentru șoferii care tranzitează zona centrală a Capitalei. Încă din anul trecut, Primăria Sectorului 4 a făcut presiuni constante pentru demararea lucrărilor de consolidare și punere în siguranță a acestei infrastructuri vitale.
Data oficială de începere a șantierului este 10 iunie, însă lucrările ar putea să înceapă chiar mai devreme. Inițial se planificase ca prima etapă să vizeze Parcul Unirii, însă ordinea a fost modificată, lucrările urmând să debuteze în zona Hanul lui Manuc.
Primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, a prezentat în cadrul unei conferințe de presă organizarea spațiilor de lucru și restricțiile de circulație ce vor fi instituite. Printre cele mai importante măsuri se numără închiderea Splaiului Independenței între Piața Națiunile Unite și Piața Unirii, ceea ce va reprezenta o provocare majoră pentru traficul din centrul Capitalei.
Pentru a compensa aceste restricții, va fi creat un drum provizoriu destinat șoferilor care vin de pe Bulevardul Magheru și Corneliu Coposu către Patriarhia Română. Activitatea va fi organizată în două schimburi pentru a minimiza disconfortul locuitorilor din zonă, existând chiar posibilitatea extinderii la trei schimburi, în funcție de toleranța comunității locale față de zgomotul generat de lucrări.
Lucrările vor fi împărțite în patru etape distincte care vizează zona Hanul lui Manuc, Parcul Unirii, porțiunea fântânilor și Pasajul Unirii.
Cele trei firme contractate vor mobiliza sute de muncitori, primarul Băluță asigurând că se lucrează cu cei mai buni specialiști disponibili în România.
O veste îmbucurătoare pentru utilizatorii transportului public este că lucrările nu vor afecta circulația metroului în Piața Unirii, însă vor fi amenajate câteva stații provizorii de autobuz în zonă pentru a compensa eventualele modificări ale traseelor.
Proiectul complex include regenerarea spațiilor publice din zona Piața Unirii, refacerea structurii cuvei râului Dâmbovița, reconstrucția completă a Planșeului Unirii, modernizarea rețelelor edilitare, realizarea marcajelor și semnalizărilor rutiere, sistematizări pe verticală, amenajarea drumurilor temporare, instalarea unui sistem de irigații și intervenții asupra fântânilor arteziene din zonă.
Deși următorii trei ani vor fi deosebit de dificili pentru Capitală din punct de vedere al mobilității urbane, aceste lucrări sunt esențiale pentru asigurarea siguranței locuitorilor și vizitatorilor din centrul Bucureștiului. Proiectul reprezintă una dintre cele mai ambițioase inițiative de reabilitare urbană din ultimii ani și va transforma complet aspectul și funcționalitatea uneia dintre cele mai importante zone ale Capitalei.