Scriam intr-un articol recent ca aceste incendii se pot repeta. Am avut la Piata Victoriei, Piata Romana, Timpuri Noi. Care sa fie urmatoarea statie afectata de izbucnirea unui incendiu?
Nu stim si nici Metrorex nu pare sa ne lamureasca. Reprezentantii ISU sustin ca niciuna dintre constructiile subterane (statii, tuneluri, depouri) nu are autorizatie de securitate la incendiu, dupa cum informeaza stirileprotv.ro. Conform legii, obtinerea avizului este obligatorie doar pentru constructiile care au fost facute dupa anul 1998. Metrorex sustine, ca raspuns la sesizarile ISU, ca din cele 10 statii deschise dupa 1998, patru statii ar fi autorizate PSI, “iar pentru celelelte 6, la acest moment Metrorex lucreaza la elaborarea documentatiei de achizitie a serviciilor privind expertizarea si proiectarea lucrarilor ce vor fi identificate a se realiza ulterior. De asemenea, Metrorex are in vedere pregatirea documentatiei privind expertizarea tuturor statiilor de metrou, etapizat, pe loturi, in functie de sursele de finantare alocate de la bugetul de stat.” (Sursa: stirileprotv.ro)
Metrorex are in vedere, Metrorex lucreaza la elaborarea documentatiei, bla, bla, bla… Dar pana atunci, ce se intampla cu cei peste 600.000 de calatori care calatoresc zilnic cu metroul? Ce se intampla daca izbucneste un incendiu in tunel si calatorii nu au pe unde sa fie evacuati?
Zilnic auzim in difuzoarele de la metrou diverse anunturi, printre care si acela de a nu aprinde tigara in statiile de metrou ori in vagoane. Pana acum (in mai mult de 20 de ani de circulat cu metroul!) nu am vazut niciun calator fumand la metrou. In schimb, in ultimele 3 luni am vazut 3 incendii in statii diferite! Poate ca noi, calatorii, ar trebui sa ne luam o portavoce si sa facem zilnic anunturi pentru Metrorex deoarece ne pune vietile in pericol, avertismente cum ca incalca legea bunului simt sau chiar sa cerem sa ni se explice cum sunt cheltuiti banii nostri. 2,5 lei costa calatoria cu metroul, in caz ca cineva nu stie.
Doar ca nemultumirile si frica noastra sunt tratate cu spatele de catre reprezentantii companiei de transport subteran. Metrorex e un fel de stat in stat, iar noi, oamenii obisnuiti, prea mici (chiar daca multi) ca sa putem schimba ceva. Ne supunem neputinciosi, sperand ca in fiecare zi sa fim ocoliti de pericole in metrou. Platim constiinciosi abonamentul sau cartela, ne urcam inghesuiti in trenurile pline in goana noastra de acasa la serviciu si invers, si omitem elementul cel mai important: siguranta pe parcursul calatoriei.
Poate ar trebui sa propuna un concurs Metrorex-ul, daca tot nu ne asigura integritatea in subteran: cine ghiceste urmatoarea statie in care va izbucni un incendiu la metrou calatoreste o luna gratuit!