Norvegia introduce cursuri anti fake news în școli. Ce lecții ar trebui să învețe România ca să nu mai repetăm istoria alegerilor din 2024?

cursuri anti-fake news

Sistemul educațional norvegian implementează cursuri obligatorii de recunoaștere a știrilor false. În contextul în care România se confruntă cu manipulărea în masă, în special pe TikTok, care a dus la anularea alegerilor prezidențiale anul trecut, implementarea în sistemul educațional românesc a unor cursuri anti fake news este fără îndoială extrem de necesară.

Ministerul Educației din Norvegia a anunțat introducerea în toate școlile a unui program inovator menit să îi învețe pe elevi să deosebească știrile false de cele adevărate în mediul online. Inițiativa vine în contextul creșterii amenințărilor din sfera războiului hibrid, o realitate dureroasă pe care România a experimentat-o direct în 2024.

Guvernul conservator de la Oslo își propune ca de anul viitor să integreze educația digitală critică în cât mai multe discipline, pregătind tinerele minți să nu fie manipulate politic sau să își formeze opinii bazate pe informații false.

„Capcanele de pe internet sunt o reală amenințare pentru formarea caracterului unui copil. Cred că aceasta este cea mai importantă misiune a unei școli, atât de a educa, cât și de a-i învăța pe copii să socializeze. Prin noul curriculum vor fi și mai multe oportunități.”, explică directoarea unei școli din Oslo, conform stirileprotv.ro. De remarcat, abordarea norvegiană nu înseamnă abandonarea metodelor tradiționale de învățământ.

Studii recente arată că știrile înșelătoare sunt mult mai complexe decât par. Chiar și titlul unui articol fals ne influențează, transmițând informații subconștientului care ne vor afecta ulterior deciziile – un mecanism exploatat la scară largă în campaniile de dezinformare.

Experiența României din 2024 demonstrează clar necesitatea unor astfel de cursuri. Alegerile prezidențiale au fost anulate după ce s-a descoperit o campanie masivă de manipulare pe TikTok, care a exploatat vulnerabilitățile educaționale ale populației în fața dezinformării. Fenomenul nu a fost unul izolat, el s-a înscris în contextul mai larg al războiului hibrid pe care Rusia îl poartă împotriva statelor vulnerabile, în special din punct de vedere educațional. Scandalul alegerilor prezidențiale din 2024 a expus brutal lipsa pregătirii cetățenilor români în fața manipulării digitale. TikTok a devenit armă politică și ideologică,  un fel de câmp de luptă informațional. Anularea scrutinului a reprezentat un semnal de alarmă privind urgența implementării unor programe educaționale similare celor norvegiene.

În contextul în care Rusia folosește sistematic războiul hibrid pentru a destabiliza democrațiile europene, țările cu sisteme educaționale slabe în domeniul alfabetizării digitale devin ținte ușoare. România, cu rate ridicate de analfabetism funcțional și digital, face parte din categoria statelor vulnerabile care necesită intervenții urgente.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

fourteen − fourteen =