Puterea de decizie a primariilor de sector este doar o gluma proasta. Cine sufoca orice initiativa locala?

sector

Un candidat la alegerile locale din Bucuresti spunea, la un moment dat (vorbim despre alegerile de acum patru sau chiar opt ani), dupa ce a pierdut cursa electorala, ca nu va mai candida in viata lui pentru o asemenea functie dintr-un motiv cat se poate de simplu: “atat timp cat intentiile primariilor de sector se bat cap in cap cu interesele Primariei Generale a Capitalei, este o prostie sa te zbati sa ajungi intr-o asemenea functie. Este inutil”. Nimic mai adevarat. Pornind de aici, vom incerca sa va ghidam prin hatisul birocratic administrativ care sufoca independenta sectoarelor, respectiv libertatea decizionala a primarilor de sector, implicit asumarea acestor decizii, pentru care pot raspunde penal.

Hai sa pornim de la premiza ca in sectorul 4 vom avea, in sfarsit, dupa alegererile din 5 iunie, un primar onest, care chiar vrea sa schimbe lucrurile si sa omoare metehnele ultimilor 26 de ani de “democratie” locala. Ce decizii poate sa ia un astfel de “ales” al poporului? Cata putere de decizie are el in mod real?

Chiar, hai sa vedem:

Reabilitarea strazilor

Pe romaneste, gropi si gropi, si iar gropi, in care ne rupem masinile sau picioarele. Lucrurile sunt complicate rau atunci cand vine vorba de astuparea gropilor. Pe scurt, intra in jurisdictia primariei de sector doar strazile pe care nu circula mijloacele RATB. Cu alte cuvinte, pe orice artera principala, orice lucrare trebuie sa aiba aprobarea Primariei Generale.

Semaforizare

Am primit de la cititori cateva mesaje care fac referire la lipsa unor semafoare, tocmai in intersectii sau zone unde acestea ar trebui sa existe, ca sa elimine pericolul producerii unor accidente. Sincer, nu am stiut ce sa raspundem pana nu ne-am intersat cum pot fi amplasate aceste semafoare care pot face diferenta intre viata si moarte. Adevarul este ca si aceasta problema se afla in curtea aceleiasi Primarii a Capitalei, care are in subordine Comisia de Circulatie, singura care poate da girul amplasarii unor semafoare suplimentare.

Cainii comunitari

Noua ne plac animalele, dar nu cele care vor sa ne manance cand suntem in drum spre casa. Si se stie ca prin sectorul 4 avem destul de multi caini vagabonzi (comunitari, cum li se spune). Am intrebat si noi la primaria sectorului 4 ce se intampla cu haitele de caini, mai ales prin zonele periferice. Raspunsul sec: “va rugam sa va adresati Autoritatii pentru Supravegherea si Protectia Animalelor (ASPA) din subordinea Primariei Generale. Adica, faceti o sesizare pentru Primaria Capitalei, pentru ca noi (primaria Sectorului 4 – n.r.) nu avem parghii legale sa intervenim”. Sec raspunsul, ce-i drept, dar perfect justificat, din pacate. Cu alte cuvinte, daca va deranjeaza cainii comunitari, primaria de sector nu poate interveni, pentru ca nu este legal. Iar primaria Capitalei nu va interveni pentru ca nu o intereseaza.

Lucrarile de anvergura – schimbare de infrastructura cu impact la nivel de Municipiu

Stim deja de ani buni ca lucrarile la pasajul subteran de la Piata Sudului ne-au facut viata un adevarat iad (cel putin celor care suntem nevoiti sa trecem zilnic prin zona) – in ultimele doua luni, subiectul a devenit unul numai bun de campanie, si nu o sa mai amintim aici cine si-a facut “birou” pe santier, ca nu mai are rost. Lucrurile sunt destul de simple. De santierul de la Piata Sudului este responsabila doar Primaria Capitalei, iar primaria de sector nu poate interveni decat cu propuneri, sugestii …aluzii. Intr-un final, iluzii. In acest caz, primaria sectorului 4 este …ca si cum n-ar fi.

Delta Vacaresti

Delta Vacaresti este un subiect pe cat de speculat in prag de alegeri, pe atat de controversat. Natura si-a facut treaba dupa ce planurile ceausiste nu au mai fost finalizate, iar acum lumea cere ca zona sa fie declarata “zona protejata”. Problema este ca o mare parte din terenul de acolo, un fel de combinatie bizara de flora, fauna si de gunoaie, este in litigiu (fostii proprietari au si castigat procesul cu statul roman si tot asteapta de ani de zile despagubirile). In plus, pentru ca ne place birocratia, mai este nevoie de cateva avize de la “Mediu”, o hotarare de guvern, etc. pentru a se stabili clar statutul acestei zone. Ce poate face primaria de sector in aceste conditii? Nimic altceva decat sa se alature unor initiative de ecologizare ale unor oameni de bine (dar nu poate initia aceste actiuni, pentru ca, din nou, nu are parghii legale).

Iluminatul public, al “nimarui”

Din nou, majoritatea oamenilor sunt convinsi ca inlocuirea becului ars de pe stalpul de pe strada “x” este clar responsabilitatea primariei de sector. Ei, bine, nu prea e asa. Tot Primaria Capitalei se afla la timona si in acest caz. Nu primaria de sector, care tot ce poate face este sa trimita o notificare oficiala catre PMB in care sa se roage pentru rezolvarea situatiei. Notificare care ajunge de obicei literatura de sertar.

De fapt, ce vrem sa aratam cu acest articol?

Lucrurile cu adevarat importante pentru locuitorii sectorului 4 vor mai avea de asteptat, indiferent cine va ajunge primar dupa alegerile din 5 iunie.
Si mai e ceva de spus. Pe langa piedicile pe care urmatorul primar, oricare ar fi el, le va avea de trecut din cauza organizarii administrative a intregului Bucuresti, ar mai trebui sa amintim aici si de Consiliul Local, nu-i asa?
Pentru ca un primar fara sustinerea Consiliului Local va ramane in istoria subiectiva “ala pe care l-am ales si nu face nimic”. Prin urmare, alegeti pe cine credeti de cuviinta, alegeti-l pe cel in care aveti incredere ca se va implica in problemele voastre, dar nu uitati: din cand in cand, reveniti si sa cititi articolul nostru. Va veti aminti ce poate face primarul si ce nu poate face. Asta daca nu cumva tot cea ce vreti este sa puteti face gratare in parcul Tineretului.

Care ar fi solutia?

Avem modele pe care Legislativul, daca nu ar dormi pe bancile Parlamentului, ar putea sa le adapteze unei capitale pe care o tot vrem europeana, iar apoi ar putea sa le propuna si sa le adopte. In Sectorul 4, tot ceea ce vrem este sa fim auziti, nu doar de primarul local, ci si de urmatorul edil al Capitalei. Pentru ca, in configuratia actuala, oricare ar fi pretentiile sau sperantele noastre, tare ne este teama ca vom merge la vot cam degeaba.

De ce nu ar putea Bucurestiul sa aiba un singur primar si zone administrative de care acesta sa raspunda aproape direct? Stim, vorbim despre New York si multi ar putea sa ne spuna ca batem campii. Dar, la cat de mare este Bucurestiul raportat la restul municipiilor din tara, credem ca nu ar fi o solutie rea. Ba, chiar deloc. Oricum, pana la o asemenea schimbare, care este putin probabil sa aiba loc in timpul vietii noastre, am vrea ca macar ceea ce majoritatea doreste, un sector civilizat, sa prinda contur, cumva. O alta solutie, ceva mai viabila, ar fi acordarea unei libertati de miscare mai mare primarilor de sector, care sa isi asume raspunderea pentru proiectele implementate.

In final, o intrebare pentru toti candidatii la primaria Sectorului 4:

Care dintre dumneavoastra, domnilor candidati, veti avea taria sa fiti primarul Sectorului 4, si nu doar un “vasal” al Primariei Capitei? Aveti vreo idee geaniala prin care sa garantati ca lucrurile pe care ni le promiteti astazi vor deveni realitate? Nu de alta, dar nu vrem sa mai auzim dupa 5 iunie ca nu puteti face una si alta pentru ca va impiedica procedurile.

PS: suntem foarte curiosi daca vreunul dintre candidati ne va raspunde. Mai ales ca ne-am convins ca tacerea este singurul raspuns pe care stiu sa-l dea (asa cum s-a intamplat in cazul dezbaterii pe care am propus-o cu putin timp in urma).

1 Comment

  1. florin

    May 5, 2016 at 11:14 am

    Eram sigur inca din ziua in care ati publicat acel articol ca acea dezbatere nu va avea loc niciodata.Cat despre intrebarea pe care le-ati adresat-o acum nu cred ca se vor inghesui sa va raspunda.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

five − five =