Prima gara din Bucuresti a fost construita in Sectorul 4

Prima gara

Stiati ca autogara Filaret se mandreste cu un rol istoric major in dezvoltarea capitalei?  Cladirea de pe platoul Colinei Filaret nu este doar una dintre cele mai vechi ale orasului, ci chiar prima gara din Bucuresti, inaugurata in octombrie 1869.

Povestea garii Filaret incepe insa cu patru ani mai devreme, cand domnitorul Alexandru I. Cuza  a acceptat propunerea de construire a liniei ferate Bucuresti-Giurgiu, inaintata de un tanar inginer englez, John Trevor Barkley si asociatul sau, John Staniforth. Criticii locali au respins insa vehement ideea realizarii caii ferate de catre o companie straina, iar dupa abdicarea lui Cuza, Adunarea Deputatilor a anulat conventia cu inginerul englez. Contestata de consulul britanic, decizia a fost insa revizuita si semnata pentru a doua oara, in 1867, la initiativa regelui Carol.

Gara Filaret

Gara Filaret, acum mai bine de 100 de ani

La finalizarea liniei de cale ferata, insusi J. T. Barkley a condus locomotiva cu aburi in care se afla regele Carol. Drumul pana la Giurgiu a durat o ora si treizeci de minute, calul de foc atingand o viteza maxima de 45 km/h.

Gara Filaret si-a pastrat statutul de unica gara a capitalei doar trei ani, in 1872 fiind umbrita de construirea Garii de Nord. In 1960, guvernul comunist, convins de viitoarea suprematie a automobilului, in detrimentul transportului feroviar, decide dezafectarea liniilor de cale ferata si transformarea garii in autogara. De atunci exista si intentia amenajarii unui muzeu in venerabila cladire, monument de arhitectura feroviara de o importanta de netagaduit pentru istoria Bucurestiului.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

sixteen − 2 =