Trenul Metropolitan va circula din 2024, au anuntat intr-o conferinta de presa reprezentantii Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara pentru Transport Public Bucuresti – Ilfov (TPBI), care coordoneaza proiectul. Insa, trebuie precizat ca intr-o prima faza vorbim despre un proiect pilot, asa numitul metoru de suprafata urmand sa foloseasca vechile garnituri de la CFR Calatori. Asta cel putin pana cand se vor semna contactele de achizitie a unor trenuri noi.
“Pentru introducerea serviciilor de tren urban si metropolitan, TPBI a tinut cont de reteaua feroviara istorica din zona. Astfel, au fost propuse sa functioneze 16 servicii (linii). Intr-o prima faza, prin utilizarea infrastructurii feroviare existente, va putea fi asigurata o viteza comerciala ridicata (peste 40 km/h).
Prin realizarea investitiilor necesare pentru introducerea si, ulterior, dezvoltarea serviciilor de tren urban si metropolitan Bucuresti – Ilfov se urmareste crearea unei noi alternative la transportul cu masina personala in Regiunea Bucuresti – Ilfov.
Totodata, vor fi redusi timpii de calatorie necesari navetei, asigurandu-se o legatura de transport intre localitati, in interiorul Capitalei, precum si intre Aeroportul International „Henri Coanda” si celelalte localitati din Regiune, inclusiv catre polul de cercetare de la Magurele si zonele turistice Snagov si Cernica. Un alt efect ar fi implementarea unor proiecte de regenerare urbana in zona de cale ferata, precum si crearea de noi oportunitati pe piata fortei de munca, “ potrivit unui comunciat de presa al TPBI
Sunt propuse 16 servicii (18 linii): (1) Gara de Vest – Razoare – Progresu – Jilava – Vidra; (2) Gara de Nord – Gara de Vest – Progresul – Veseliei; (3) Gara de Nord – Pantelimon – Progresul – Veseliei; (4) Gara Obor – Chiajna – Gara de Vest – Cotroceni; (5) Gara Obor – Jilava – Gara de Vest – Cotroceni; (6) Orbital Bucuresti; (7) Gara de Nord – Aeroport T1; (8) Gara Obor – Aeroport T1; (9) Gara Obor – Gara Baneasa – Aeroport T1; (10) Gara Obor – Tunari – Aeroport T1; (11) Gara de Nord – Aeroport T2; (12) Gara de Nord – Chitila – Scrovistea; (13) Gara Obor – Branesti – Islaz; (14) Gara de Nord – Chiajna – Domnesti; (15) Gara de Nord – Chitila – Sabareni; (16) Gara de Nord – Mogosoaia – Gradistea; (17) Gara de Nord – Caciulati – Snagov; (18) Titan Sud – Tanganu.”
Modernizare statii (peroane, pasaje pietonale, cladiri, ITS, regenerare urbana); Constructie statii noi; Modernizare treceri la nivel; Constructie pasaje rutiere denivelate; Cresterea capacitatii feroviare (modernizare aparate de cale, introducere de aparate de cale noi, modernizare bretele etc.); Lucrari de constructie linie noua; Lucrari de reinnoire/modernizare cale de rulare; Investitii in sisteme si subsisteme destinate tractiunii ce asigura neutralitatea climatica (ca de exemplu, dar fara a se limita la sisteme de catenara si statii transformare electrica); Achizitii material rulant in tractiune electrica.
Surse: TPBI / Economedia