Istoria transportului public din București. Când au apărut primele tramvaie cu cai în Capitală?

tramvaie cu cai

Transportul public din București, același pe care îl hulesc mulți locuitori, are o istorie destul de consistentă și de interesantă, pe care mulți cititori nu o știu. La fel cum mulți cititori nu știu că pe pagina de internet a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov, există o multitudine de informații interesante, iar aici nu ne referim în mod special la cele de actualitate, ci chiar la cele legate de istoria acestui domeniu vital pentru funcționarea unui oraș. Prin urmare, vă prezentăm și noi, pe scurt, povestea primelor mijloace de transport în comun din capitală, invitându-vă în același timp să vizitați și pagina TPBI.

De la tramvaie cu cai la primele vagoane electrificate

Primele tramvaie cu cai din București, respectiv apariția transportului în comun în capitală, au putut fi văzute în anul 1871. Se înființase, astfel, Societatea Română de Tramvaiuri. Câțiva ani mai târziu, în 1894 se dă în folosință prima linie electrică pentru tramvaie, pe traseul Obor – Cotroceni, însă tramvaiele cu cai vor circula prin oraș până în anul 1929.

Dezvoltare parcului de vehicule și extinderea traseelor

În 1929 an existau însă deja destul de multe trasee de autobuze, cu mașini importate, după cum spun cei de la TPBI, din Germaria, SUA și Franța. Astfel, se ajunge ca în 1936 cele 392 de vehicule din parcul Societății de Transport București să circule pe 22 de trasee cu o lungime cumulată de nu mai puțin de 131 de kilometri!

Primul vagon de capacitate mare se numea… Festival

Potrivit sursei citate, Aanii ’50 sunt anii primului vagon de mare capacitate, cu 156 de locuri, două boghiuri și trei uși de acces, rămas cu denumirea de Festival. Tot în acea perioadă, apare și primul troleibuz românesc. Cu puțin timp înainte apăruse în București și prima linie de troleibuz, cu traseul Piața Victoriei – Hipodromul Băneasa.

 

Știați că ITB-ul a fost a patra întreprindere de transport urban din lume?

În anii ’70 și la începutul anilor ’80, ITB (Întreprinderea de Transport București – denumire pe care fosta STB a căpătat-o în 1950) era a patra întreprindere de transport urban din lume, sub aspectul mărimii parcului de vehicule, al suprafeței de servire și al numărului de angajați. Parcul depășea 2.500 de autobuze, 800 de tramvaie și 700 de troleibuze, sute de maxi taxi și peste 1.000 de taximetre, iar întreprinderea avea peste 35.000 de salariați.

STB, ITB, RATB și, din nou, STB

”Revoluția din 1989 permite și conduce la așezarea transportului public urban din Capitală pe noi coordonate. ITB se transformă în Regia Autonomă de Transport București – RATB. Ținând seama de condițiile urbanistice ale Bucureștiului, de creșterea masivă a traficului, de necesitățile de transport ale cetățenilor și de modernizarea infrastructurii stradale puse în practică de autoritățile municipale, RATB a elaborat o strategie bazată pe proiecte orientate în câteva direcții principale. Un accent deosebit a fost pus pe modernizarea parcului de vehicule, se mai arată pe pagina TPBI. Societatea de Transport București – STB SA a revenit la denumirea sa istorică în septembrie 2018.”

POVESTEA CONTINUĂ AICI

SURSĂ FOTO: STBSA.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published.

seven − six =